مقالات

بهترین CPU های گیمینگ 2021

بهترین CPU های گیمینگ سال 2021

در این مقاله بهترین CPU های گیمینگ سال 2021 معرفی شده اند.

هنگام خرید بهترین CPU های گیمینگ 2021، می خواهید عملکرد و ویژگی ها را با توجه به بودجه خود متعادل کنید. نکات و گزینه های زیر به شما کمک می کنند تا بهترین CPU را برای بازی انتخاب کنید. همچنین می توانید ببینید چطور همه این پردازنده ها در سلسله مراتب CPU Benchmarks ما جمع می شوند. اما برای راهنمایی دقیق در مورد انتخاب بهترین پردازنده برای بازی خود، می توانید راهنمای خرید CPU 2021 را بررسی کنید. و اگر نمی دانید که کدام شرکت پردازنده را انتخاب کنید، ویژگی های AMD در مقابل اینتل برتر می شود و یک برنده آشکار به شمار می رود.

در زمان راه اندازی، پردازنده های Ryzen 5000 مجهز به Zen AMD به عنوان سریعترین پردازنده های بازی در بازار پیشتاز بودند، بیشتر به دلیل افزایش 19 درصدی IPC و حافظه پنهان L3 متحرک که زمان تاخیر را کاهش می دهد، تراشه های Rocket Lake اینتل رقابت را سخت تر کرده است. مقاله AMD Zen 3 Ryzen 5000 تمام جزئیات پردازنده های جدید AMD را در اختیار شما قرار می دهد، اما شما می توانید مجموعه کاملی از بررسی های دقیق هر مدل مانند Ryzen 9 5950X و Ryzen 9 5900X ،Ryzen 7 5800X و Ryzen 5 5600X را در سایت پی سی ابزار مطالعه کنید.

همانطور که در بررسی های Core i9-11900K و Core i5-11600K ،Core i5-11400 و Core i7-11700K مشاهده می کنید. Rocket Lake با اولین معماری جدید اینتل در شش سال گذشته همراه است، البته با توجه به این که این شرکت هنوز از فرآیند 14nm استفاده می کند و تراشه ها در هشت هسته قرار دارند. ما با توجه به قیمت 11900K خیلی تحت تأثیر قرار نگرفتیم و درک قیمت آن کمی سخت است. با این حال، عدم قدرت کافی Ryzen 9 5900X به این معنی است که بسیاری به طور پیش فرض 11900K را انتخاب می کنند.

در همین حال، Core i5-11600K شش هسته ای با قیمت بسیار دوستانه 262 دلار ارائه می شود که بسیار قابل رقابت با تراشه های قابل مقایسه AMD است. با توجه به قیمت آن، با قیمت 300 دلار Ryzen 5 5600X در گستره وسیعی از بازی ها و برنامه ها، نسبت قیمت به عملکرد بسیار رقابتی دارد. در حالی که Core i5-11600K ممکن است ادعای برتری مطلق نداشته باشد ، اما مخلوط قیمت و عملکرد آن را به یک خرید مطمئن تبدیل می کند.

Core i5-11400 اینتل بدون شک چشمگیرترین تراشه Rocket Lake است که استاندارد جدیدی را برای بازار تعیین می کند. با صرف 187 دلار یا 157 دلار برای پردازنده Core i5-11400F بدون گرافیک که همان سطح عملکرد را فراهم می کند، AMD به سادگی تراشه ای در محدوده قیمت خود ندارد که بتواند رقابت کند – تنها پیشنهاد این شرکت دو ساله است – Ryzen 5 3600 قدیمی که نمی تواند با 11400 هم در بازی ها و نه در برنامه ها همگام شود.

به دلیل عملکرد خوب و قیمت عالی، Core i5-11400 رهبر بی رقیب بازار رایانه های شخصی اقتصادی است، اما انتظار نداشته باشید که AMD برای مدت طولانی کاملاً بی دفاع بماند – این شرکت APU های Cezanne خود را در ماه اوت برای رقابت وارد می کند.

اینتل همچنین پردازنده های Alder Lake خود را منتظر می گذارد تا اواخر امسال، که لرزش های بزرگتری را به لیست بهترین CPU های گیمینگ 2021 ما منتقل می کند. AMD پردازنده های جدید خود را با 3D V-Cache در اواخر سال جاری تولید می کند. این تراشه ها تا 15٪ عملکرد بیشتر بازی را ارائه می دهند تا از یک حافظه نهان حافظه پنهان L3 که تقریباً غیر قابل تصور است و 192 مگابایت بر روی پردازنده Zen 3 جنجالی وجود دارد. همانطور که می توانید تصور کنید، طولی نخواهد کشید که ما عملکرد کامل بازی را داشته باشیم.

انتخاب بهترین CPU های گیمینگ 2021

برای لیستی از سی پی یوها بر اساس عملکرد، برای بررسی مقایسه پردازنده های پشتیبانی شده با معیارهای پردازنده، به سلسله مراتب CPU Benchmarks مراجعه کنید. ما همچنین لیستی از بهترین پردازنده های مرکزی برای ایستگاه های کاری، برای کسانی که به طور مکرر با ایجاد محتوای پیشرفته یا سایر کارهایی که از تعداد هسته های زیاد بهره می برند، مقابله می کنند، نگهداری می کنیم.

تراشه های سطح بالاتر از بهترین سیلیکون حرارتی بیشترین سود را می برند، بنابراین اگر در حال خرید پردازنده جدید هستید، به راهنمای ما مراجعه کنید. اما اگر دنبال بهترین پردازنده مرکزی بازی هستید، در جای مناسب قرار دارید.

اگر هدف اصلی شما بازی است، مطمئناً نمی توانید کارت گرافیک را فراموش کنید. اگر GPU شما کمبود و یا به روز نشده باشد، بهترین CPU بازی ممکن را دریافت نمی کنید. بنابراین حتماً از صفحه بهترین کارتهای گرافیکی و همچنین سلسله مراتب معیارهای GPU ما بازدید کنید تا مطمئن شوید کارت مناسبی برای سطح بازی هایی که می خواهید به آن دست پیدا کنید، دارید.

نکات خرید سریع

هنگام انتخاب بهترین CPU های گیمینگ 2021، موارد زیر را در نظر بگیرید:

ما اخیراً اشاره کردیم که AMD در پردازشگر AMD در مقایسه با اینتل به طور کلی پردازنده های بهتری را تولید می کند. اما تا زمانی که قطعات نسل فعلی را در نظر می گیرید، بحث عملکرد اساساً یک کلیشه است، مخصوصاً در مورد گیمینگ. برخی از گرانترین پردازنده های اصلی اینتل در بازی کمی بهتر عمل می کنند و AMD کارهایی مانند ویرایش ویدئو را سریعتر انجام می دهد (بیشتر به لطف هسته ها و رشته های اضافی).

برای بازی، سرعت کلاک از تعداد هسته مهمتر است: سرعت کلاک بالاتر CPU در کارهای ساده و متداول مانند بازی به عملکرد عالی تر تبدیل می شود، در حالی که هسته های بیشتر به شما کمک می کند تا بارهای زمانبرتر را سریعتر پشت سر بگذارید. در پایان، سریعترین پردازنده های مرکزی در هر خانواده پردازنده دارای بالاترین سرعت کلاک هستند.

بودجه برای یک سیستم کامل: یک پردازنده مرکزی قوی را با فضای ذخیره سازی ضعیف، RAM و گرافیک جفت نکنید.
اورکلاک برای همه مناسب نیست: برای بسیاری از افرادی که می خواهند فقط به بازی بپردازند، منطقی تر است که 20 تا 60 دلار بیشتر خرج کنند و یک تراشه رده بالاتر بخرند، نه اینکه پول خود را برای یک کولر رده بالاتر خرج کنند و وقت زیادی را صرف کنند. تغییر جهت دستیابی به عملکرد کمی بالاتر.

 

بهترین CPU های گیمینگ سال 2021

1. Intel Core i5-11600K

واقعیت کمبود تراشه AMD واقعیتی انکار ناپذیر است، زیرا شما نمی توانید Ryzen 5 5600X سیصد دلاری آن را به صورت قابل اعتماد در انبار پیدا کنید، که اغلب منجر به گران شدن قیمت می شود. این همان جایی است که Core i5-11600K اینتل وارد بازار می شود. این تراشه کوچک با 270 دلار ادعا نمی کند برتری معیار نسبت به Ryzen 5 5600X را داشته باشد.

هنوز هم، هنگامی که تراشه را با یک پردازنده گرافیکی میان رده جفت می کنید یا در تنظیمات بالاترین سطح بازی بازی می کنید، احتمالاً متوجه تفاوت های جزئی در بازی نخواهید شد.

Core i5-11600K هم در بازی و هم در کارهای استریمینگ کاملاً رقابتی است و با توجه به برچسب قیمت مناسب، این تراشه لیست ما را به عنوان بهترین توصیه برای بازی در نظر می گیرد. همچنین، توجه خود را به نسخه 237 دلاری یعنی Core i5-11600KF که بدون گرافیک یکپارچه ارائه می شود، حفظ کنید. اگر قصد استفاده از GPU گسسته را دارید، این تراشه شماست، زیرا از لحاظ عملکردی همان مدل استاندارد است اما با 237 دلار به فروش می رسد. البته اگر نمی توانید Ryzen 5 5600X را در انبار پیدا کنید.

11600K در دو هسته به حداکثر 4.9 گیگاهرتز افزایش یافته و می تواند فرکانس تمام هسته ای 4.6 گیگاهرتز را حفظ کند. این تراشه به راحتی به مادربردهای سری Z490 یا سری 500 می ریزد و دارای قابلیت اورکلاک است، به این معنی که شما در اورکلاک کردن آزاد هستید. در واقع، پس از تنظیم، 11600K در بازی با Ryzen 5 5600X مطابقت دارد. همچنین از کارت PCIe 4.0 برای کارت گرافیک و یک اسلات M.2 پشتیبانی می کند.

مدل 11600K با درجه رطوبت 125W PL1، همان 10600K نسل قبلی ارائه می شود، اما دارای 252W PL2 است که نسبت به حد قبلی 182W ،69W افزایش چشمگیر دارد. این بدان معناست که شما برای مقابله با گرمای اضافی به یک کولر قدرتمند نیاز خواهید داشت. تراشه های سری K اینتل با خنک کننده همراه نیستند، بنابراین اگر 11600K را انتخاب کنید باید یکی از هزینه های آن را پرداخت کنید و همچنین بخواهید از مصرف نسبتاً بالای آن چشم پوشی کنید.

AMD Ryzen 5 5600X

AMD Ryzen 5 5600X با ترکیبی عالی از عملکرد نسبت به اینتل در هر دو بازی و حجم کار، در جایگاه اول بازار PC بازی قرار دارد. تراشه 12 هسته ای شش هسته ای با قیمت 299 دلار، 50 دلار افزایش نسبت به نسل قبلی خود، اما بیش از اندازه کافی بازی اضافی و عملکرد برنامه را برای توجیه به ارمغان می آورد. Ryzen 5 5600X حتی در بازی Intel Core i9-10900K را شکست می دهد، که با توجه به قیمت آن یک اتفاق خارق العاده است.

ناگفته نماند که این کم مصرف ترین پردازنده رایانه رومیزی است که تاکنون آزمایش کرده ایم.

ریز معماری ذن 3 AMD منجر به افزایش خیره کننده 19 درصدی IPC می شود که از نظر عملکرد در برنامه های بازی، تک رشته و چند رشته، همه قایق ها را شناور می کند. در واقع، این تراشه به طور کلی با عملکرد بازی خواهر یا برادر گران ترش، 449 دلار Ryzen 7 5800X مطابقت دارد. این 5600X را به تراشه ای کاملاً گرد و گرد تبدیل می کند که از پس عملکرد در کلاس رقابتی با مانیتورهای نرخ تازه سازی بالا گرفته تا پخش جریانی در هر نوع بازی برمی آید، ضمن اینکه عملکردی بیش از حد برای کارهای روزمره برنامه نیز دارد.

Ryzen 5 5600X دارای پایه 3.7 گیگاهرتز و ساعت تقویت 4.6 گیگاهرتزی است اما با خنک کننده و مادربرد مناسب می توانید انتظار افزایش کوتاه مدت بیشتری داشته باشید. این تراشه همچنین دارای امتیاز 65W TDP است، به این معنی که با توجه به قابلیت های آن فوق العاده خنک و بی صدا کار می کند (مدل قبلی 95W بود). دارندگان AMD با یک مادربرد سری 500 نفس راحتی خواهند کشید زیرا 5600X به مادربردهای موجود در سری 500 وارد می شود.

همچنین می توانید تراشه ها را به مادربردهای سری 400 بیندازید. اگر برای پشتیبانی از تراشه به مادربرد جدیدی احتیاج دارید، مادربردهای سری 400 و 500 نیز بسیار زیاد و نسبتاً مقرون به صرفه هستند، ضمن اینکه سری B550 بهترین ارزش کلی را برای این دسته از تراشه ها ارائه می دهد.

2. AMD Ryzen 9 5950X

مدت طولانی است که پردازنده های رایانه رومیزی عالی، حداکثر عملکرد را ارائه می دهند، به شرطی که بخواهید هزینه آن را پرداخت کنید. گذشته از MSRP های بالا، تراشه ها به مکانهای گران قیمت مانند مادربردهای گیمینگ و هزینه اضافی کنترلرهای حافظه چهار کاناله کاملاً جمع شده نیاز دارند. المان های اجتناب ناپذیر را اضافه کنید، مانند کاهش عملکرد در برنامه ها و بازی ها، و هر کاربر با هزینه ای که می تواند از قدرت تراشه HEDT بهره مند شود، فقط به پیشنهادات اصلی رضایت می دهد.

Ryzen 9 5950X AMD، با 16 هسته و 32 رشته، ماموریت پیشینیان خود را برای آوردن عملکرد کلاس HEDT به مادربردهای اصلی گسترش می دهد و نوار ورود را کاهش می دهد. 5950X دارای قیمت 799 دلار است اما در مقایسه با پردازنده های رقیب HEDT که عملکرد یکسانی ارائه نمی دهند، کاملاً مقرون به صرفه است.

ما معمولاً پردازنده های HEDT را برای علاقه مندان که فقط به بازی علاقه مند هستند توصیه نمی کنیم. بهتر است گیمرها توسط پردازنده های جریان اصلی (با هسته های کمتر و ساعت های بالاتر) که اغلب در بازی ها سریعتر هستند، ارائه شوند. Ryzen 9 5950X نیز در همین گروه قرار می گیرد – مدل های سری 5000 کمتر AMD برای گیمرها ارزش بهتری دارند. با این حال، اگر دنبال یک تراشه و پلتفرم هستید که می تواند کار جدی را سریع انجام دهد، اما همچنان به اندازه کافی زیرک و سریع برای ارائه گیم پلی با تازه سازی بالا در پایان روز است، Ryzen 9 5950X مانند هیچ CPU دیگری قبل از آن مناسب است.

AMD Ryzen 7 5800X

Ryzen 7 5800X ترکیبی عالی از بازی و عملکرد برنامه را ارائه می دهد، اما نگرانی های اولیه ما در مورد تراشه حول محور قیمت های ناشی از کمبود است. Ryzen 7 5800X تقریباً یک ماه است که قابل اطمینان در انبار موجود است و با قیمت 25 دلار کمتر از قیمت پیشنهادی رسمی 450 دلاری، خرده فروشی می کند. این کاهش کمک زیادی به رفع نگرانی های قیمت گذاری ما می کند.

Ryzen 7 5800X همان عملکرد Ryzen 5 5600X را در عملکرد بازی ارائه می دهد. اگر هدف اصلی شما بازی است، Ryzen 5 5600X ارزش بسیار بهتری دارد و همچنان گزینه برتر ما برای بازی است. با این حال، اگر به دنبال یک کار همه کاره بیشتر هستید که کمی بیشتر برای برنامه ها ارائه دهد، Ryzen 7 5800X تراشه شماست.

Ryzen 5 5800X قیمت های پیشنهادی خود را با 50 دلار بیشتر نسبت به 11700K رقیب ارائه می دهد، اما این قیمت در ماه گذشته 25 دلار پوند فروخته شده است و اکنون در دسترس است. این تراشه انرژی بسیار کمتری نسبت به 11700K مصرف می کند، در نتیجه نیازهای خنک کننده قابل اغماض بیشتری وجود دارد و توانایی اجرای تراشه بر روی مادربردهای ارزان قیمت را دارد که برای استخراج بهترین عملکرد از 11700K نیازی به مدار قدرت کامل نیست. هر دوی این عوامل باعث کاهش هزینه های کلی پلت فرم 5800X می شود. علاوه بر این، شما می توانید با مادربردهای سری 400 و 500 در آینده تا مدل های 12 یا 16 هسته ای Ryzen 5000 قدم بگذارید.

3. AMD Ryzen 9 5900X

اگر واقعاً فقط به فکر بهترین CPU گیمینگ و کارهای اساسی هستید، باید به سراغ Ryzen 5 5600X بروید و پس انداز کنید. اما اگر به دنبال سریعترین تراشه بازی غیرقابل رقابت در بازار هستید، یا به فکر ورود به جریان بازی هستید، گهگاه ویرایش ویدیو را انجام می دهید، یا مانند ایده داشتن موضوعات بیشتر در صورت نیاز، AMD Ryzen 9 5900X باور نکردنی است.

12 هسته ای 24 رشته ای Ryzen 9 5900X برای پایه 3.7 گیگاهرتز و تقویت 4.8 گیگاهرتز رتبه بندی شده است، اما ما در تست خود آن را با سرعت 5.0 گیگاهرتز کلاک کردیم. 5900X نهایت عملکرد را در بازی ارائه می دهد – این یک CPU گیمینگ بی رقیب در بازار است، اما اگر بازی تمام کاری باشد که انجام می دهید، کمی بیش از حد است. با این حال، اگر در بارهای کاری بهره وری نیاز به سرعت دارید، 12 هسته این تراشه با حجم زیاد از پسش برمی آید.

Ryzen 9 5900X در مادربردهای سری 500 و 400 موجود قرار می گیرد. شما قطعا به کولر پردازنده نیاز دارید، و هرچه بزرگتر بهتر – خنک کننده قطعاً در پردازنده های رده بالاتر Ryzen 5000 در عملکرد تأثیر دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *