مقالات

بهترین مادربردهای گیمینگ 2022، بر اساس سوکت Socket و چیپست Chipset

بهترین مادربردهای گیمینگ 2022

بهترین مادربردهای گیمینگ 2022، بر اساس سوکت Socket و چیپست Chipset

انتخاب بهترین مادربرد گیمینگ (یا واقعاً بهترین برد برای نوع دیگری از کار محاسباتی) یک مرحله ضروری در ساخت سیستم شما است، حتی اگر مواردی مانند پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک معمولاً توجه بیشتری را به خود جلب کنند. در اصل، هر قسمت از رایانه شما به مادربرد شما متصل می شود. فاکتور شکل آن (ATX، E-ATX، Mini ITX، و غیره) اندازه کیس رایانه شخصی را که باید استفاده کنید تعیین می کند. و سوکت و چیپست برد تعیین می کند که کدام پردازنده را می توانید نصب کنید.

اگر مطمئن نیستید که هنگام انتخاب بهترین مادربرد گیمینگ به دنبال کدام چیپست مادربرد هستید، یا سؤالات دیگری دارید که در اینجا به آنها پرداخته نشده است، می توانید از صفحه اصول مادربرد ما و ویژگی های راهنمای خرید مادربرد ما دیدن کنید تا گزینه های خود را محدود کنید. 

انتخاب های زیر با مادربردهای اخیر اینتل (با مادربردهای AMD پایین تر) شروع می شوند، از جمله بهترین مادربردهای گیمینگ طراحی شده برای آخرین نسل دوازدهم اینتل “Alder Lake” و CPU های آینده Raptor Lake، و همچنین نسل یازدهم قدیمی تر “Rocket Lake” و “Comet”. پردازنده های Comet Lake. توصیه‌های ما را برای بهترین مادربردهای Z690، B660، H610 و Z590 در اینجا (به زودی Z790 در راه است)، و همچنین سوکت LGA-2066 دسکتاپ پیشرفته (HEDT) و چیپست X299 اینتل که از سری X و خط پردازنده های Extreme.

با این حال، تمام مادربردهای جدید AMD 7000 در مقایسه با گزینه های اینتل بسیار گران هستند – و به خصوص در مقایسه با AM4. پردازنده‌های Ryzen 5000 نسل آخر و مادربردهای AM4 هنوز هم عملکرد قابل‌توجهی دارند و به‌طور فریبنده‌ای مقرون به صرفه هستند. فقط بدانید که اگر اکنون مادربرد AM4 را انتخاب کنید، در حال خرید یک پلتفرم نسل آخر هستید. اکثر (اگر نه همه) پردازنده های جدید AMD در سوکت/پلتفرم جدید AM5، تنها با پشتیبانی از DDR5 عرضه خواهند شد. مادربردهای تراشه‌های Z790 (و Z690 موجود) اینتل مانند آخرین نسل AM4 کنونی AMD، دربرخی مدل‌ها از رم قدیمی‌تر و مقرون به صرفه‌تر DDR4 پشتیبانی می‌کنند.

نکات خرید سریع مادربرد

هنگام انتخاب مادربرد به نکات زیر توجه کنید:

سوکت مناسب برای پردازنده CPU خود را تهیه کنید. شما می توانید CPU های عالی را از اینتل یا AMD پیدا کنید. اما هر پردازنده ای که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که برد شما سوکت مناسبی برای پشتیبانی از آن دارد. جدیدترین تراشه‌های اصلی AMD از سوکت‌های CPU AM4 استفاده می‌کنند در حالی که پردازنده‌های نسل دهم و نسل یازدهم اینتل به سوکت‌های LGA 1200 نیاز دارند، در حالی که نسل دوازدهم (Alder Lake) از LGA 1700 و همچنین پردازنده‌های نسل سیزدهم (Raptor Lake) آینده استفاده می‌کند.

بردهای کوچکتر = شکاف ها و امکانات کمتر. مادربردها در سه اندازه اصلی هستند – برای اطلاعات بیشتر به نمودار و توضیح قطعات مادربرد ما مراجعه کنید. از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین، ATX، Micro-ATX و Mini-ITX وجود دارد. (بله، Mini کوچکتر از Micro است). می‌توانید از شاسی‌های کوچک‌تری با بردهای میکرو یا مینی استفاده کنید، اما باید به اسلات‌های گسترش کارت کمتر، گاهی اوقات اسلات‌های رم کمتر و سایر کانکتورها بسنده کنید.

فقط در صورت نیاز برای وای فای داخلی و پورت های پیشرفته پرداخت کنید. اگر از اترنت استفاده می کنید برای بی سیم هزینه اضافی نکنید. با دریافت پشتیبانی از USB 3.2 Gen 2 و/یا Thunderbolt می توانید رایانه خود را در آینده مقاوم کنید. اما Thunderbolt در مادربردهای AMD بسیار نادر است.

بهترین مادربردهای گیمینگ مختص پردازنده های اینتل

مادربرد z690 aorus proگیگابایت

1. Gigabyte Z690 Aorus Pro

بهترین مادربرد ATX Z690

Gigabyte Z690 Aorus Pro با قیمتی در حدود 330 دلار، یک مادربرد میان رده Alder Lake است که تمام پایه ها را به خوبی پوشش می دهد، با حداقل فداکاری. گزینه های ذخیره سازی زیادی وجود دارد، از جمله چهار سوکت M.2، صدای به روز شده و ظاهر جدید. در آزمایش گسترده ما، عملکرد، حرارت و اورکلاک نیز در محدوده سایر بردهای Z690 که آزمایش کرده‌ایم بود.

Z690 Aorus Pro بین 13 پورت USB آن در IO عقب، چهار سوکت M.2 و قابلیت انتقال برق، همه با قیمتی که بسیار پایین‌تر از گزینه‌های پرچمدار است، وجود دارد. تا زمانی که به نورپردازی RGB یکپارچه یا Wi-Fi 6E خارج از جعبه نیاز ندارید (هنوز Wi-Fi 6 دریافت می کنید)، گیگابایت Z690 Aorus Pro یک مادربرد عالی Alder Lake برای ساخت سیستم Z690 شما است.

 

مادربرد آزراک z690

اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه برای خرج کردن قطعات دیگر هستید، ASRock’s Z690 Extreme WiFi یک مادربرد عالی برای ساخت سیستم مبتنی بر Alder Lake شما است. عملکرد خارج از جعبه آن با برخی از برنامه‌های بسیار چند رشته‌ای در برخی آزمایش‌ها تا حدودی کندتر از حد متوسط بود، اما بارهای کاری کم رشته و تست بازی باعث درخشش این تخته شد. از نظر سخت افزاری، این برد نسبت به قیمت خود به خوبی مجهز است، از جمله سه سوکت M.2، هشت درگاه بزرگ SATA، دو پورت اترنت (1GbE/2.5GbE)، و Wi-Fi 6E یکپارچه. این برد نیز با طراحی عمدتا مشکی، لهجه‌های آبی تیره، LED‌های RGB روشن و بریدگی‌های زیبایی‌شناختی در PCB، خوب به نظر می‌رسد.

گزینه های رقیب زیادی در محدوده قیمت 200 دلار وجود دارد، اما فقط ASRock Extreme با Wi-Fi 6E یکپارچه و هشت پورت SATA ارائه می شود. اگر به نورپردازی RGB علاقه دارید، که ایسوس و MSI با این قیمت ندارند، Extreme WiFi 6E راه حلی است. مگر اینکه به بیش از پنج پورت USB-A در IO عقب نیاز داشته باشید، Z690 Extreme بهترین برد Z690 است که ما با قیمت 200 دلار آزمایش کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *